طراحی خودرو در گذر زمان

طی یك قرن گذشته چهره ظاهری خودروها دستخوش تغییر و تحول اساسي شده است؛ با مقایسهای ساده میان خودروهای عصر حاضر با نمونههای چند دهه پیش به این پیشفرض ميرسیم كه در دهههای آینده خودروهایی در گوشه و كنار جهان در حركت خواهند بود كه امروز داشتن تصور ذهنی از آنها كار چندان سادهای نيست.
جف تیگو از طراحان برجسته خودرو و فرزند طراح معروف صنعت خودروسازی یعنی ریچارد تیگو، تقریبا تمام عمر خود را صرف این كار كرده است.
تجربه حضور در كرایسلر برای وی بسیار ارزشمند بوده تا آنجا كه اكنون برای برندهای سرشناسی همچون فولكس واگن و میتسوبیشی طراحیهای ماندگاري ارائه كرده است. خودش ميگويد كه آنقدر خودرو طراحی كردهام كه برخی از آنها را به یاد نمیآورم.
تیگو با اشاره به تحولات مربوط به فرآیند طراحی خودرو در یك قرن گذشته می گوید: تغییرات اساسی در این فرآیند معمولا هر 10 تا 12 سال یك بار صورت میگیرد.
در حال حاضر نگاه اصلی طراحان خودرو به محصولات دوستدار محیطزیست و همچنین تلاش در جهت منطبقساختن ساختار و ظاهر خودروهای الكتریكی با علایق مصرفكنندگان است.
تیگو به چشماندازی اشاره میكند كه در آن خودروهایی طراحی میشوند كه مسافتی بالغ بر 150كیلومتر را تنها با 3 لیتر سوخت و حتی كمتر طی كنند.
او معتقد است كه با چنین چشماندازی فاصله زیادی نداریم. این طراح برجسته با اشاره به فرآیند پرنوسان طراحی خودرو از گذشته تاكنون به این نكته اعتراف میكند برخی از خودروهایی كه در نیم قرن گذشته و حتی بیشتر رونمایی شدهاند به عنوان محصولاتی تاریخساز برشمرده میشوند و حتی میتوان پذیرفت كه برخی از آنها دیگر قابل تولید مجدد نخواهند بود.
او میگوید: آیا می توان تصور كرد كه خودرویی با شكوه آن هم با وزنی حدود 2.5 تن را بار دیگر تولید كنیم؟!
شاهكلیدی به نام «نرمافزار»
صنعت خودروسازی از گذشته تاكنون به حركت شتابان خود ادامه داده است، اما چه چیزی ضامن آینده است؟ ما به مرحلهای رسیدهایم كه خانهای مجهز بر اساس علایق و معیارهایمان بسازیم، پس چرا چنین كاری را درخصوص یك خودرو انجام ندهیم؟ چه عاملی می تواند مهندسان خودروساز را در این مسیر دشوار كمك كند؟
تیگو تنها یك پاسخ برای این پرسش دارد: نرمافزار. او از نرمافزارهای قدرتمندی همچون Alias استفاده كرده و بهرغم تجربه بالایی كه در زمینه طراحی خودرو دارد، اما درحال یادگیری نرمافزارهای دیگری همچون Solidworks و Rhinoceros است.
تیگو این نرمافزارها را برنامههای قدرتمندی میداند كه طراحی و مهندسی خودروها را به مراتب راحتتر میسازد. طراحانی همچون تیگو با چالشهای فراوانی در زمینه طراحی خودروهای متفاوت روبهرو هستند.
در حالی كه خودروهای الكتریكی روزبهروز با اقبال بیشتری روبهرو میشوند و وزن قابل توجه باتری همچنان خودنمایی میكند با این حال تیگو و همكارانش نسبت به رفع این مشكل خوشبین هستند و گذشت زمان را عامل اصلی میدانند.
او درحالی كه با لبخندی حاكی از رضایت به آینده اشاره میكند، میگوید: خودروهای دوستدار محیطزیستی كه در سالهای آینده طراحی میشوند صددرصد سبز بوده و براساس پلاستیكهای تجدیدپذیر ساخته خواهند شد.