پيش‌بينی زودهنگام برای اكران سينماها در نوروز 91

فيلم ميلياردي سال‌ 91 كدام خواهد بود؟

پيش‌بيني زودهنگام براي اكران سينماها در نوروز 91

سینماگران همیشه دوست دارند فیلم‌هایشان توسط مردم دیده و قضاوت شود؛ بنابراین از هر فرصتی برای این دیده‌شدن استفاده می‌كنند، بخصوص اكران ویژه‌ای نظیر «اكران نوروز». طبیعی است هر كارگردانی دوست دارد فیلمش در این روزها روی پرده برود تا بتواند روی فروش آن حساب ویژه‌ای باز كند. در ضمن مهمانان نوروزی كه از شهرستان‌ها به تهران می‌آیند، به تماشای فیلم‌ها خواهند نشست و این برای سینماگران، یعنی تبلیغ غیرمستقیم در شهرستان‌ها و فروش و جذب مخاطب بیشتر. در حالی‌كه كمتر از یك ماه دیگر به شروع سال نو خورشیدی باقی مانده، مروری داریم بر فیلم‌هایی كه شاید گزینه‌های مناسبی برای روزهای تعطیل و تفریح نوروزی تهرانی‌ها و مهمانان‌شان باشند.

حدس ‌زدن راجع به استقبال یا ناكامی یك فیلم در نمایش عمومی، اغلب كاری دشوار است. بسختی می‌توان حدس زد كدام فیلم تماشاگران بیشتری را به سالن می‌كشاند. گاهی یك فیلم كمدی كه بشدت احتمال فروش آن از جانب مدیران و مسوولان فرهنگی پیش‌بینی شده، در اكران با شكست روبه‌رو می‌شود و گاهی یك فیلم جدی و حتی تلخ، به فروشی ایده‌آل و غیرقابل‌تصور دست می‌یابد. از آنجا كه بیشتر فیلم‌های جشنواره سی‌ام فجر از تلخی، ناامیدی یا تم سیاسی و جدی برخوردار بودند، به نظر نمی‌رسد بتوانند فیلم‌های مناسبی برای این برهه زمانی باشند. فراموش نكنیم سینمای ما در طول سال، دچار ركود است و وجود چند فصل مرده در اكران، سینماگران را متقاضی نمایش فیلم‌هایشان در ماه‌های مناسبی مانند فروردین و اردیبهشت یا 3 ماه تابستان و اوایل پاییز می‌كند. گرچه هنوز فیلم‌های اكران بهار 91 به‌طور قطع مشخص نشده‌اند، اما با استناد به گفته‌های حبیب كاوش، سخنگوی شورای صنفی نمایش، در سال پیش‌رو تلاش دارند فیلم‌هایی را انتخاب كنند كه نه‌تنها تلخ نباشند كه برای تماشاگران بار سرگرمی و تفریحی داشته باشند.

استدلال كاوش در مورد جای خالی فیلم‌هایی مثل «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجی‌ها» در اكران سال جدید این است: «آن فیلم‌ها به دلیل حال و هوای سیاسی‌شان، به آن شكل خاص اكران و سقف فروش دست یافتند. ما در گزینش فیلم‌ها بیش از آن‌كه به فیلم یا مسائل سیاسی آن فكر كنیم، سعی داریم فیلم‌ها در تماشاگران انرژی مثبت ایجاد كنند. اگر فیلم سیاسی هم برای اكران نوروزی انتخاب شود، تلاش می‌كنیم با تم كمدی باشند كه تماشاگر بیشتر می‌پسندد».

با توجه به این جملات، می‌شود «گشت ارشاد» سعید سهیلی را كه در جشنواره سی‌ام برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، از گزینه‌های احتمالی شورای صدور پروانه نمایش در روزهای نوروز دانست یا «تلفن همراه رئیس‌جمهور» كه دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را برای بهناز جعفری به ارمغان آورد. لابه‌لای فیلم‌های سی‌امین جشنواره فجر، 2 اثر كمدی دیگر شاید گزینه‌های مناسبی باشند برای تماشا در میان دید و بازدیدهای نوروزی. «خوابم می‌آد»، كمدی متفاوت رضا عطاران كه به‌خاطر روایت نه‌چندان سرراست و پراشكال فیلم و پایان‌بندی باز و ناامیدانه‌اش باید به اكران موفق آن با دیده شك نگریست. نقطه قوت فیلم، بازی اكبر عبدی در نقش مادر عطاران است كه شاید امتیاز ویژه‌ای باشد برای كشاندن تماشاگران گریزپا به سالن‌ها. «ضدگلوله» گزینه دیگر كمدی‌ها در اكران نوروزی است. مصطفی كیایی پس از كمدی به نسبت موفق «بعدازظهر سگی‌سگی» با این فیلم، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه در جشنواره شد. تنها اشكال اكران ضدگلوله، ژانر دفاع مقدس و جنگی این فیلم است كه احتمال دارد مانع انتخاب و ارتباط‌گیری توسط تماشاگر شود. بازیگران ‌این فیلم نیز هنرپیشه‌های محبوب نیستند. مهدی هاشمی كه سال 89 ، 3 فیلم «آلزایمر»، «آقایوسف» و «مصائب چارلی» را در جشنواره داشت، با این‌كه 2 فیلم اول در نمایش عمومی تا حدودی گیشه گرمی داشتند، به نظر نمی‌آید رقیب قدرتمندی مقابل ستارگان سبزچشم، موطلایی و جوان سینما باشد و كسی برای دیدنش روی پرده صف بكشد! مگر این‌كه فیلم به مذاق نخستین تماشاگرانش خوش آید و به شیوه دهان به دهان، تبلیغ و اطلاع‌رسانی شود. سایر بازیگران فیلم هم البته شرایط بهتری ندارند و كمكی به فروش فیلم نمی‌كنند. تنها امید كارگردان و گروه تولید به فیلمنامه متفاوت و اصولی آن است.

با این همه، فیلم‌های اكران نوروزی امسال، همه از فیلم‌های منتخب جشنواره فیلم فجر در سال 90 خواهند بود، چون فیلمی از اكران جشنواره سال گذشته در نوبت پخش باقی نمانده و تمام فیلم‌های امسال جدید خواهند بود.

از خوش‌شانسی سینمای ایران، جشنواره‌ای كه پشت سر گذاشتیم، از متنوع‌ترین دوره‌های جشنواره بود. این موضوع فضایی دلچسب و تماشاگرپسند در طول سال برای سینما و فیلم‌دوستان پدید می‌آورد. برخی از فیلم‌های فهرست اكران نیز برای فصل‌های مرده سال مناسبند؛ فصل‌هایی كه سینماها به دلیل تقارن با مناسبت‌های مذهبی یا اعیاد اسلامی یا كاملا تعطیلند یا فیلم‌های مناسبتی به نمایش می‌گذارند. كاوش در این رابطه می‌گوید: این هنر نیست كه بگذاریم فصل‌های مرده، همان‌طور باقی بمانند. هنر این است كه فصل‌های مرده را زنده كنیم. مثلا رمضان 2 سال اخیر مترادف با معنای آن بود. در ماهی كه جشن و سفره مهمانی خداوند برپاست، در بخش فرهنگی با نمایش فیلم‌های مناسب و اجرای طرح اذان تا اذان از دوستداران سینما استقبال كردیم. طرح اذان تا اذان برنامه‌ای بود كه همه از آن راضی بودند، هم تماشاگران و هم مجریان آن. ضمن این‌كه امیدواریم امسال به خاطر وفور فیلم‌های ژانر كودك بتوانیم گروه اكرانی برای كودك و نوجوان نیز داشته باشیم و باعث شادی این مخاطبان شویم.

البته امسال برخلاف سال‌های قبل، تنها یك فیلم دینی با عنوان «راه بهشت» در جشنواره داشتیم كه برای نمایش در سال پیش‌رو كافی نیست. هرچند كاوش وعده می‌دهد بتوانند برای ماه‌های نامبرده نیز فیلم‌های مناسبی را فراهم كنند و با مشكلی مواجه نشوند. هرچند نباید از یاد برد فیلم تاریخی‌ ـ مذهبی «روز رستاخیز» كه به جهت استفاده از عوامل خارجی و وسواس و توانایی احمدرضا درویش در كارگردانی، به احتمال قوی یكی از مهم‌ترین و بهترین گزینه‌های اكران سال آینده خواهد بود. باید صبر كرد و دید این فیلم در روزهای فصل بهار پذیرای تماشاگران است یا مسوولان فرهنگی آن را برای زمانی دیگر یا ماه محرم و مناسبت‌‌های ویژه خرج خواهند كرد.

از آنجا كه تماشاگران ایرانی را به دشواری می‌توان ارزیابی كرد، در این زمان نمی‌شود به یقین نظر قطعی داد و باید منتظر اكران ماند و نتیجه را به نظاره نشست. زمان مناسب برای نمایش عمومی فیلم‌ها یك امر حیاتی است و خیلی‌ها برای آن سر و دست می‌شكنند. موضوع چند میلیون فروش است و نمی‌شود بسادگی از آن گذشت. گذشته از تمام نمونه‌ها و فاكتورهایی كه به عنوان انتخاب فیلم‌های احتمالی و دلایلشان در اكران نوروزی برشمردیم، موارد بی‌شمار دیگری در این رابطه دخیل‌ هستند كه می‌توانند تمام حدس و گمان‌های ما را برهم بزنند. پس بیش از این بر مدار گمان و خیال نگردیم و ببینیم بخت و اقبال، انتظار كدام فیلم و كارگردان خوش‌اقبالی را می‌كشد و اثر میلیاردی سال 91 كدام است.

احمدرضا حجارزاده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *